nedeľa, 23. februára 2014

Uplynulé láskyplnosti


Pocítila som potrebu kultúrne sa vyžiť, a tak som v piatok zlanárila môjho spolusúputníka na výstavu do SNG. Naším pôvodným cieľom bolo pozrieť si Videoportréty od Roberta Wilsona. Čakala som niečo podobne zaujímavé ako bola výstava tvorby Kurta Stallaerta, ktorú som nedávno navštívila v Pálffho paláci (a bohužiaľ sa dala vidieť len do 16. februára), aké však bolo moje sklamanie, keď som v Národnej galérii zočila nesúrodú kompiláciu kývajúcej sa červenej panej, Brada Pitta v mokrých bielych trenkách, wannabe šokujúceho muža s rozrezanou rukou odhaľujúcou svalovinu a zaspávajúceho tigra, ktorý 5 minút mrmal: Her......... her name...................... her name is Ophelia............... Her name is Ophelia and................ blah.

Možno by som bola menej kritická, ak by ma z výstavy nerozboleli ušká, no nemôžem nespomenúť fakt, že každý videoportrét bol sprevádzaný zvukom: buď to boli uspávajúce slová alebo nejaký vysoký tón, škrípanie, mrmlanie, prípadne driapanie. Všetko sa miešalo dokopy a vytváralo odpudivú kakofóniu, ktorá spolu nielenže sónicky neladila, ale divákovi ani neumožnila sústrediť sa na jeden konkrétny portrét, pretože ho rušilo ďalších 9 v pozadí. A ak to bol zámer autora, tak sa ospravedlňujem a som zrejme umelecký barbar. 

Prekvapením pre mňa bolo, že všetci návštevníci sa bez slova/pohybu/nádychu dívali na každý obraz veľmi dlho, sústredene postávali a tvárili sa, že takémuto umeniu extrémne rozumejú. Tiež nie som odborník, no pre mňa táto výstava predstavovala len nejaký pokus o umenie... a nudný gýč. Trápnu snahu o artovosť, z ktorej ma bolela hlava a uši a ktorá mi absolútne nezahrala na strunu, nakoľko od umenia vyžadujem príjemný oku/uchu lahodiaci zážitok. Jediná dobrá vec bol Johny Depp v nadživotnej veľkosti a trblietavé topánky Dity von Teese (chcem!).
R. Wilson - Ditta von Teese

A samozrejme, keď sme už boli v galérii, nemohli sme vynechať expozíciu Zaujatí krásou (fotografie z 50tych rokov na Slovensku), kde ma zaujali nielen fotky mladých dievčat vo veľkých sukniach, dívajúcich sa na panorámu Bratislavy, ale aj "hipsterské" fotky z okien starých mestských kaviarní, módny editoriál ako z móla Fashion weekend-u a staré modré auto, ktoré by sa uplatnilo aj v klipe Lany Del Rey. Skutočne, táto výstava nie je len o komančoch a tučných družstevných robotníčkach pri mori, ako ju prezentuje SNG na svojom webe. Takže ak máte čas, do 2. marca sa môžete ísť pokochať, je to zadarmo. :)

Nedávno som si dala záväzný záväzok, že budem čítať viac kníh a som veľmi šťastná, že sa mi darí. Čítanie je vášeň, láska a droga. Okrem toho, že som si v 20tich rokoch prvý krát prečítala Malého princa, ktorý bol super (a iste ho všetci poznáte), som sa rozhodla vám odporučiť 2 knihy, od ktorých som sa nevedela odtrhnúť. Prvou je Kandidát - M. Hečko, M. Havran (veľmi aktuálna téma) a druhou klasika Stieg Larsson - Muži, ktorí nenávidia ženy. Od tej knihy sa neviem odtrhnúť a je ešte lepšia ako film. Vravela som už, že mám rada severské detektívky? Nemôžem sa dočkať, kým sa mi dostane do držby ďalšia časť.

Asi viete, že som čokoholik (ak ste nevedeli, tak už viete, že čokoládu nikdy neodmietnem) a keďže môj najmilší priateľ je spoluorganizátorom, nebudem chýbať 17. mája na Čokofeste. Majú super webstránku a asi jediný fail sú hitlerovské fúziky na fotke jednej baby, ale, no, ehm, čo tam po tom, ilumináti sú všade :D

A posledná láskyplnosť, o ktorej sa chcem zmieniť, je Môj bar. Táto kaviareň má nádherné priestory, veľmi útulné, personál je milý a úslužný a káva je dobrá. Nemajú síce vyšperkované príchute ako v iných podnikoch tohto typu, ale ochotne vám do latte črpnú nejakú vanilkovú esenciu alebo amaretto. Asi mám nový srdcový podnik, do ktorého budem chodiť s notebookom a tváriť sa dôležito:)

11 komentárov:

  1. Je to veľmi super príspevok, a malý princ je vskutku skvelá kniha. A odporúčam ti Kto chytá v Žite od J.D.Salingera (ak si to už náhodou nečítala) :)
    Veľmi super príspevok.
    Ak by si náhodou zavítala do košíc, východoslovenská galéria má výstavu košická moderna (a je to veľmi dobré) :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. na Kto chytá v žite som počula samé chvály, tak po ňom iste siahnem :)
      a ďakujem za informácie, ale žiaľ, do Košíc nemám v blízkom období cestu:(

      Odstrániť
    2. Kika, a nemali sme my Salingera ako povinné čítanie? ;) Mali, len sa na to potom zabudlo... ale ja som poctivo čítala :D

      Odstrániť
    3. ja som ho nečítala:(

      Odstrániť
  2. Já jsme letos taky chtěla víc číst, ale zatím to moc nevychází, dávám průchod svému outdoorovému já a čtu si o ferratách, kolech, nebo krosnách a sportovních materiálech. Ale na knížky dojde, mám na stole 1984 od Orwella a Kloktat dehet od Topola. Ze severských detektivek jsem četla jen sněhuláka od Jo Nosbo (nechce se mi ctrl+c ctrl+v přeškrtnuté O) - a bylo to super (moc jsem se bála!), těším se, až v naší pidiknihovně zase na něco narazím :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. od Nesba som zatiaľ nemala tú česť nič čítať, ale chcem, veľmi :)

      Odstrániť
  3. snažím sa čítať čo najviac, momentálne som si dala záväzok že to budú všetky Tolkienove knihy!! a Malého princa som nečítala ešte ;(
    mimochodom ked som prvýkrát počula o tých video-portrétoch veľmi ma to zaujalo, no ako vidím nie je to bohviečo :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. možno som len príliš kritická, iným ľuďom sa páčili:)

      Odstrániť
  4. Malý Princ je základ knižnice :-) čo sa týka odporúčaného Salingera, podľa mňa sa ľudia, čo ho čítali, delia na 2 tábary - tí, čo ho milujú a tí, čo ho nenávidia...ja patrím k skupine č. 2 :-D celý čas, čo som knihu čítala, ma ten Holden neskutočne rozčuľoval :-D btw veľká vďaka za recenz na video-portréty, aspoň nebudem mrhať mojím drahocenným časom na taký blud :-) a keď chceš viac čítať, tak ti zverejním môj reading list ruskej klasiky, isto z toho niečo vyberieš ;-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. áno:) zatiaľ som čítala len Kareninu, ale sa mi páčila!

      Odstrániť