utorok, 15. júla 2014

O sebavedomí


Zapadajúce slnko pálilo viac než obvykle. Na horizonte sa plavilo niekoľko lodí a v mori nebolo už nikoho. Sedela som na piesku, nohy mi obmývali vlny, na hlave som mala klobúk a sledovala ľudí navôkol. Bolo to prvýkrát po veľmi dlhom čase, čo som sa cítila dobre vo vlastnom tele. Dôvodom však nebolo to, že by som mala nejakú vysnívanú dokonalú postavu, alebo že by moje vlasy nadobudli permanentný tvar beach wawes. Bolo to uvedomenie si, že to podstatné leží inde, a je to vlastne úplne jednoduché. 

Vždy platí rovnica, že priťahujeme to, čo vyžarujeme. Vždy som riešila moje sebavedomie. Pripadala som si príliš x, y, z. Myslela som si, že som ťažšia. Nedávno som zistila, koľko vážim a to číslo ma prekvapilo.
Napriek tomu sa cítim ako veľryba.
Napriek tomu muži zvykli vravieť, že mám dobrý zadok. Vraj “taký veľký”.
Kamarátky mi stále hovoria: Kika, ty si každého typ!
A napriek tomu ma neľúbi muž, o ktorom som zbesilo, oddane a vulgárne fantazírovala oddávna.

Pritom na žiadnom z týchto vonkajších aspektov vôbec nezáleží. Je toľko ľudí, čo celý život strávia v snahe vyzerať ako ich vysnené ideály. Sú plní pochybností o sebe a domnievajú sa, že ak schudnú 15 kíl alebo si nechajú narásť vlasy po pás, budú šťastní. Pritom je to podobne hlúpe, ako vziať muža na dámsku jazdu. Dvojité výdavky, polovičná zábava. Ale späť k téme. Myslím si, že človek by mal pracovať s tým, čo má. Ak má niekto ženské boky a slovanské lícne kosti ako ja, hups, tak asi nebude vyzerať ako Cara Delevigne. A nie je to zlé. Ak by sme predsa boli všetci rovnakí, tento svet by bol veľmi nudný.

Prechádzala som sa záhonmi pivónií, cez ktoré presvitalo slnko a myslela na to, že vlastne nepoznám dievča, ktoré by nikdy nepochybovalo o svojom výzore. Ak ste sa niekedy dívali na súťaž Miss, museli ste si všimnúť, že všetky tie baby vyzerajú rovnako. Alebo sa to zdá len mne? Vždy som premýšľala, prečo nemôže súťažiť dievča, ktoré má menej ako 170 centimetrov, alebo prečo sú krátkovlasé baby diskriminované. Musela som si položiť otázku: Zakladá sa naše sebavedomie na našom sebahodnotení, alebo na neustálom porovnávaní sa s inými? Kto povedal, že ideál krásy musí byť presne v určitej šablóne? Nevravím, že missky a modelky sú škaredé, práve naopak! Ani netvrdím že je v pohode, keď má človek 100 kíl, je lenivý ako prasa a ospravedlňuje to poruchami štítnej žľazy. Ale aj tak je to celkom zvláštne a podľa mňa dosť povrchné.

Krása nie je to, ako vyzeráme, ale to, akí sme vnútri. Darmo je niekto jeba, keď nevie derivovať má v hlave prázdno, lajkuje patetické stránky, nemá vlastný názor a je zlomyseľná či neprajná. Sebavedomie by sa nemalo zakladať na výzore, malo by to byť niečo, čo je v nás. Pretože som si istá, že aj tí najkrajší ľudia majú niečo, čo sa im na sebe nepáči. Viem, že tento blog čítajú väčšinou baby. Chcela by som vám povedať, že by ste nikdy nemali nikomu dovoliť, aby znižoval vašu mienku o sebe. Ak niekto povie, že ste rozprávate príliš nahlas, používate priveľa cudzích slov, máte niečo priveľké a niečo primalé a divný štýl obliekania, neberte to príliš vážne. Každý môže byť krásny a očarujúci, presne tak ako môže byť nepekný a odpudzujúci. Je to len o tom, ako sa samé vidíte. Treba sa ľúbiť, sami, pretože potom vás už nik iný nemusí.

A ak duševné bláboly o podvedomí nepomôžu, proste si kúpte nové šaty a kvalitný parfum. Vzdelávajte sa. Ľúbte sa. Kúpte si martini. Choďte na výlet. A na ďalší, vyburcujte v sebe endorfíny akýmkoľvek spôsobom. Choďte von a žite buržuj život. Repeat until it´s solved. :)

22 komentárov:

  1. myšlienkovo spamuj aj častejšie :) úplne som sa s tvojím myslením stotožnila :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. myslím, že si podľa porovnávania s inými vytvárame sebahodnotenie, málokto sa nad sebou zamyslí, len ako nad sebou bez všetkých ostatných. ale inak súhlasím, dokonca trochu viac ako normálne, pretože ani nie pred hodinou som si tiež akosi uvedomila, že tie pekné baby, ktoré vyzerajú skvelo na fotkách aj vo veciach z číňaku, sa na seba istým znepokojivým spôsobom všetky podobajú. alebo by sa dalo povedať upokojivým, lebo aj keby som nechcela, porovnávam sa občas a som teraz rada, že je čo porovnávať a vidieť rozdiely, ako byť presne podľa zovšeobecnenej šablóny :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. rozdiely sú pekné, robia nás špeciálnymi. :)

      Odstrániť
  3. juuj, prosim maj sebavedomie :)
    slovanske kosticky licne su pekne, a pekny zadok je najlepsie co zena moze mat..
    ja mam dinosauri xicht a kockatu tvar,som nizka a neviem sa odvazit ostrihat si vlasy aby sa mi hodil uces,lebo tento terajsi sa mi jednoznacne nehodi - rovne, dlhe..

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ja sa cítim úplne ako iný človek, odkedy som sa ostrihala. v tom dobrom zmysle slova :)

      Odstrániť
  4. Toto je veľmi rozsiahla téma, sama sa o nej uz dlho odhodlavam napísať. Podľa mňa na (ne)sebavedomí stojí celý človek, celý jeho život. Ak sa cíti dobre, podporuje ho hlavne jeho rodina, dokáže veľké veci a môže byť šťastný. Výchova k zdravému sebavedomiu je veľmi dôležitá. To je podľa mňa aj dôvod prečo majú niektoré v našich očiach krásne dievčatá mizerné sebavedomie. Ale vonkoncom neide len o ženy. Ja som mala celý život sebavedomie veľmi nízke, ak nejaké. Posledné roky som však mala pocit, ze mi neporovnateľne vzrástlo, mám pocit, ze mi aj niekto povedal, ze pôsobím až prehnane sebaisto. Nedávno som ale zistila, ze to bol nejaký sebaklam, možno nejaká sebaobrana pred kritikou, ulita, ktorá vyzerala ako sebavedomie. A tak som sa vlastne zatiaľ nikde nepohla :D ale nevzdávam sa...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. mne ľudia hovoria, že pôsobím sebavedome, ale nemyslím si, že je to pravda. pretože vždy, keď mi na niečom začne veľmi záležať, tak sa v mojej hlave spustia analýzy o tom, či som dosť dobrá, bystrá, pohotová, etc.
      komplikované :D

      Odstrániť
  5. Krásně napsáno, a Ty si ještě krásnější:) :* pusa:*

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Presne tak, velky suhlas s tebou. Ja som si to uvedomila minule, ked mi stihla kamoska s plochym bruchom, zacala smutnym hlasom rozpravat, ze je so svojou postavou nespokojna, a ze chce zacat na nej viac makat. Bola som prekvapena, ale potom ma to napadlo, proste na pohlad (pre nas) dokonale osoby, tiez nie su dokonale, a tiez maju nejake pochybnosti o sebe. A s tym prichadzam k zaveru: Naozaj, ale naozaj najdolezitejsie je byt spokojny sam so sebou, a vtedy sa objavi aj sebavedomie. A ked mi nabuduce niekto povie, hej mas vyrazku na cele, tak sa zasmejem, a myknem plecom :)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Ja mam tiez nizke sebavedomie (na Slovensku preto, lebo je tam velka "konkurencia" peknych stihlych dievcat, tu v Amerike preto, lebo nerozpravam tak dobre akoby som chcela a nemozem 100% vyjadrit svoju osobnost) no mala by si vidiet tych Amikov. Proste tucni/e, skaredi/e a myslia si ze su pani sveta :D Fakt by som chcela mat ich sebavedomie...neriesia co maju na sebe, alebo ako vyzeraju, neriesia kto si o nich co mysli...na jednej strane je to super, ale na druhej strane je to totalna pasivita, lebo niekedy podla mna kritika pomaha cloveku zlepsit svoje slabe stranky.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. nechcem generalizovať, ale budem, pretože je naozaj častý jav, že práve ľudia, ktorí by nemuseli mať veľké eginko, väčšinou o sebe nemajú najmenšie pochybnosti. nechápem :P

      Odstrániť
  8. presne!! inak som si teraz spomenula na jeden rozhovor asi spred 5 rokov ked sme boli so slepacim vyborom v prahe a strasne sme sa prave nazrali:

    ja: boha som strasne tucna.
    kamsoka: ale cus, chlapom sa pacis!
    ja: ved nehovorim ze skareda, len tucna.

    Pride mi to strasne smiesne :D ale inak ma pravdu pravducu, len keby bolo take lahke zmierit sa so svojim telom, ked zu som neschopna ho zmenit.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. haha, stotožňujem sa s tvojou kamoškou zo slepačieho výboru :D

      Odstrániť
  9. Krásny článok, asi mesiac dozadu som písala tiež článok o ženách, ak chceš môžeš sa pozrieť - http://strayalley.blogspot.sk/2014/06/quotes-women.html
    A tiež máme teraz súťaž, tak ak máš záujem, môžeš sa zapojiť :) - GIVEAWAY
    Stray Alley

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Anonymný18.7.14

    ja napíšem niečo mimo témy
    toto sa tak bohovsky číta, fakt tak ľahúčko, vtipne, priam dokonale, takýmto smerom by si sa mala uberať, tie poviedky mi prídu ako písané na silu, toto zo života, také tvoje zážitky, myšlienky, reál, to je fakt ono! normálne som si to ešte 3x všetko čítala, toto, o jedle, o Španielsku, len tak ďalej a máš super lícne kosti ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. fíha, ďakujem za tvoj názor. ale nezaručujem, že tu už nikdy nebude žiadna trápna emotívna poviedka :)

      Odstrániť
  11. je to veľmi pozitívne a povzbudivé. páči sa mi, že si to povedala bez zábran a okolkov, a obhájila to vlastnými skúsenosťami. je to fajn vedieť, že na tomto svete ešte žije niekto, kto vidí veci podobne ako ja/také ake niesú ale mali by byť.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. je to len môj názor. ja sa snažím na veci pozerať racionálne a zachovávať si pozitívny prístup:) lebo som zistila, že ostatní naše nedostatky vôbec nevnímajú tak ako my.

      Odstrániť
  12. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
  13. .. dnešná spoločnosť, médiá, doba v ktorej žijeme, bla, bla bla... sa nás snaží presvedčiť ..že by sme mali vyzerať tak alebo onak... dôležité je, uvedomiť si, že máš vlastnú hlavu, a vlastný rozum a nemusíš prijať, ani slepo nasledovať nič, čo ide proti Tebe samotnej.. žena, to predsa nie sú iba boky, zadok, prsia a vlasy.. žena je predsa oveľa viac.. hodnotu ženy nevytvára iba to ako vyzerá... žena je celok, nositeľka obrovských darov, ktoré počas života v sebe objavuje.. si energia ktorá z Teba vyžaruje.. to najdôležitejšie, všetko čo potrebuješ je v Tebe :) ..seba-vedomie, nie je o tom ako vyzeráš.. je to o tom, že vieš kto si, a čo chceš.. že prijímaš samú seba a miluješ samú seba, so všetkým, čo k Tebe patrí.. (a znova mam na mysli celok, nie len to ako vyzeráš).. nikto a nič na svete nemôže otriasť tým, kým si, ak to ty sama nedovolíš... nech sa stane čokoľvek, vždy tu musíš byť sama pre seba! Vždy... žiaden muž, ani nikto iný neurčuje tvoju hodnotu, iba ty.. ak sa rozhodneš, že budeš milovať samú seba, a starať sa o seba s láskou.. vždy a za každých okolností.. to z Teba bude aj vyžarovať, a to do svojho života budeš aj priťahovať.. žiaden muž na svete, (myslím, skutočný muž) sa nezamiluje iba do toho ako vyzeráš.. to je iba na chvíľu, na začiatku.. ale zamiluje sa do tvojho vzťahu ktorý máš sama k sebe.. a to je cesta na celý život.. :) <3

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. toto si tak perfektne napísala, že si to musím skopírovať a uložiť! :) :-*

      Odstrániť